A nyní se můžete pustit do čtení:
Modlíte se před
jídlem? U křesťanů bývá zvykem, že se před jídlem modlívají.
Proč to dělají? Existuje pro to nějaký příkaz v Bibli? I když
v této úvaze smím používat jen vlastní hlavu, pokusím se
vzpomenout si na nějaké biblické verše. Z praxe jsem vypozoroval
rozličné formy modliteb před jídlem – nad nimi se chci také
zamyslet. Bez povšimnutí rovněž nezůstanou různé motivy a
reakce okolí na modlitby před jídlem. A v závěru se pokusím
shrnout důvody, proč by se křesťan před jídlem modlit měl či
nikoliv.
Apoštol Pavel v některém svém listu nabádá
čtenáře, aby za všechno vzdávali díky. Konstatuje, že když se
hladovec pomodlí za jídlo, které by mohlo být klidně obětované
modlám (aniž by o tom jedlík věděl), Pán daný pokrm očistí.
Ruší však toto konstatování závěr z Jeruzalémského koncilu a
slova v Pavlových listech, kde jsou věřící z pohanů nabádáni,
aby svým jídlem nebyli pohoršením pro své židovské bratry?
Pokud by totiž mesiánští Židé věřili, že modlitbou se každé
jídlo očistí (a nemusí být nutně obětované modlám), neměli
by mít problém jíst jídla, která nejsou košer. Proč se potom
tímto Pavel zabývá i ve svých listech? Odpověď na tuto otázku
bych musel hledat v dalších zdrojích, což je pro tuto práci
nepřípustné, proto ji nechávám otevřenou. Ještě mě napadá
souvislost s modlitbou za jídlo a Ježíšovým výrokem „...a
vypijí-li něco smrtícího, nic se jim nestane.“ Je platnost
tohoto výroku nutně podmíněna modlitbou za jídlo, nebo by mě
Pán zachránil i tehdy, když bych se před nevědomým požitím
otráveného jídla zapomněl pomodlit? Toť otázka! Určitě si
však nemyslím, že by modlitba za jídlo sama o sobě fungovala
jako nějaké zaklínadlo, které by nutilo Boha dodržovat jeho
slova.
Tím se dostávám k otázce motivů. Kdyby výše
zmíněný verš spolehlivě popisoval zaklínadlo, mohl bych si
pěkně vydělávat – před zraky diváků bych si do jídla nalil
jed, pomodlil bych se a pak bych tu pochoutku snědl. Tím, že by se
mi nic nestalo, bych pozorovatele ohromil a třeba by mi hodili
nějaký peníz! Pro zvýšení efektu představení bych mohl dát
ochutnat nějakému dobrovolníkovi... Ačkoliv zní tento příklad
absurdně a bystrého čtenáře Bible jistě napadají verše o tom,
že nemáme pokoušet Pána, nestává se nám (byť i jen „občas“)
to, že se před jídlem modlíme jen naoko, aby si ostatní, kdo o
nás ví, že jsme křesťané, nepomysleli, jací jsme to
nevděčníci? Jsem přesvědčen o tom, že tak jako se může pro
nás stát frází například Modlitba Páně nebo text nějakého
chvalozpěvu, stejným způsobem nemusíme myslet upřímně svou
modlitbu za jídlo, ať už ji pronášíme v libovolné formě.
Z křesťanských táborů si pamatuji, že jsme
za jídlo často děkovali formou písně: „Díky za tuhle
chvíli, díky za plný stůl! Díky, chválu ti vzdává lid tvůj.
Díky, krásně to voní, díky, mňam, to si dám! Díky za vše, co
dáváš z lásky k nám. Mňam! Mňam! Mňam!“ Nikdy jsem se
neodvážil zpívat tuto píseň, dokonce se i „jen“ hlasitě
modlit před svými nevěřícími spolužáky. Spíše mi šlo o to,
aby si nevšimli, že se modlím. Bál jsem se totiž toho, že se mi
budou vyptávat, posmívat... Proto jsem se modlil „v duchu“, v
myšlenkách. Nevím, jak by obstála má odpověď na otázku:
„Dejve, to mi řekni, když seš ten křesťan, proč se
nemodlíš před jídlem?“ - „No, víš, já se modlím, ale
potichu, v duchu...“ Nejspíš by si udělali závěr,
že se za svou víru stydím, a proto asi nebude moc žhavá... V
současnosti se snažím modlit před jídlem, ať už kolem sedí
věřící či nevěřící, tak, že skloním hlavu, zavřu oči a
tiše se pomodlím. Případné otázky sousedů vnímám jako
skvělou příležitost říct víc o své víře. Ale popravdě –
málokdy se zeptají (stejně jako když na mě vidí tričko s
nápisem „Jsem křesťan, zeptej se mě proč“). A jsme zas u
těch motivů...
Když bych to měl celé shrnout – myslím si,
že modlitba před jídlem je projevem vděčnosti Bohu. Jídlo totiž
není samozřejmé (mnoho lidí na světě nemá co jíst), a proto
je vděčnost Bohu za jídlo na místě. Vděčnost Bohu by tedy měla
být hlavním motivem pro modlitbu za jídlo (vděčnost kuchařkám
zpravidla vyjadřujeme poděkováním, případně spropitným). A na
Bohu je, co pak bude následovat – očištění jídla od jedů či
otázky okolních jedlíků...
Také si myslím, že Bohu dělají radost
modlitby za přípravu i konzumaci duchovního pokrmu, ať už se
jedná o osobní ztišení, tvorbu vlastních kázání či modlitbu
za lidi, co vyučují – doma, v církvi či na biblické škole.
Tak nevím, jak moc to je obvyklé mezi ostatními křesťany a kolik z nich se jich modlí každý den před každým jídlem. Já jsem tento zvyk nikdy nevzala za svůj; někdy se i vícekrát během dne modlím a vyjadřuju vděčnost (v duchu), ale nemám zvyk pravidelného modlení před jídlem. Ano, někdy v duchu poděkuji buď před nebo po jídle. Ale modlitby nahlas před každým jídlem jsem zažívala jenom na křesťanských táborech - možná že právě odtud si tento zvyk odnesli ti, kdo to pravidelně praktikují?
OdpovědětVymazat