Díky předmětu Hudební výchova (VOŠMT 2011/2012) jsem se dozvěděl
o velmi zajímavé a čtivé knize s názvem „Křesťan a hudba“,
jejíž autorem je Pavel Šupol. Kniha je jeho diplomovou prací, za
kterou obdržel ocenění děkanky CMTF UP v Olomouci a cenu rektora
UP za nejlepší práci v oblasti pedagogických věd.
ŠUPOL, Pavel. Křesťan a hudba: křesťanské aspekty současné populární hudby jako součást výchovy mládeže. 2. vyd. Olomouc: Jiří Brauner, Kartuziánské nakladatelství, 2008, 127 s. ISBN 978-808-6953-625.
V první části knihy se autor zabývá historií
hudby. Hudba jako taková je spojená s člověkem už od samého
počátku. O vzniku hudby existuje dle autora několik teorií.
Nejvíce mě zaujal názor, že zpěv byl prvním dorozumívacím
prostředkem, který předcházel řeči. Stačí se zaposlouchat do
zpěvu ptáků... Vzpomněl jsem si na krásně popsanou scénu v
šestém dílu Letopisů Narnie od C. S. Lewise, kde lev Aslan,
znázorňující Boha, tvoří svět svým zpěvem. Každá nota,
každá melodická kudrlinka v Aslanově zpěvu vytváří ten
nejjemnější detail právě tvořené části přírody. S těmito
myšlenkami jsem se zaposlouchal do symfonické básně „Stvoření
světa v sedmi obrazech“, jejímž autorem je Jaroslav Šíp.
Skvělý zážitek!
V počátcích historie byla hudba silně spojena s
náboženskými obřady. V pohanských kultech věřící prosili své
bohy například o zdar lovu či o přízeň počasí. V Izraeli byla
hudba nástrojem pro vyjádření vděčnosti Bohu, zvěstování
jeho činů či úpěnlivých proseb v dobách soužení. V řecké
kultuře byl kladen důraz na výchovnou funkci hudby, v Římě
hudba sloužila spíše zábavě. V počátcích křesťanství
byla hudba ovlivněna židovskou tvorbou. Vzrůstající obliba
křesťanství i ve vyšších společenských vrstvách
způsobila, že bohoslužba a s ní spojená hudba se stávala
bohatší a slavnostnější. Původní synagogální zpěvy jsou
nahrazovány školenými pěveckými sbory, ve kterých zpívali jen
muži. Na přelomu 6. a 7. století spáchal papež Řehoř Veliký
skutek nemalého významu: uspořádal tehdejší mešní liturgii,
její řád i zpěvy do tzv. gregoriánského chorálu. Gregoriánský
chorál se původně šířil ústní tradicí, později se
zaznamenával pomocí tzv. neum. Díky němu a církevním dokumentům
mohla vzniknout definice pojmu „církevní hudba“:
Nechť je církevní hudba pouze ta, která je
vytvořena pro bohoslužbu a má posvátnou a krásnou formu.
Řeka času neúprosně
tekla dál a v jejích vlnách se rozpustila Římská říše. Díky
kultuře barbarských kmenů a různých válečných konfliktů
vznikala raná evropská kultura. Bardové, národní pěvci, opěvují
činy hrdinů za doprovodu různých nástrojů, mezi něž patří
například karnix (kovová rovná trubka) a chrotta (strunný
nástroj). V očích církve se však necírkevním zpěvákům
nedopřávalo dobré pověsti, protože jejich umění bylo
považováno za nízké. Roku 1324 vydal papež Jan XXII. konstituci
„Docta sanctonum Patrum“, první oficiální dokument o
liturgické hudbě, ve které „odsuzuje všechny výstřelky“ a
požaduje, aby církevní hudba striktně odpovídala své původní
definici. Nelíbilo se mu totiž, že do gregoriánského chorálu
pronikal vícehlas. Vícehlasý zpěv se uchytil i ve světských
písních lidových a duchovních. Vznikla proto definice pojmu
„duchovní hudba“:
Duchovní hudbou se označuje každá hudba na
duchovní text, která může být prováděna v chrámu a může
vést ke křesťanskému rozjímání, ale nemůže se stát součástí
obřadu.
Z gregoriánského
chorálu začínají vznikat středověká hudební dramata, která
ztvárňují příběhy z Bible a ze života svatých. Dramata
se nehrají jen v chrámech, ale i na náměstích. Latina je
nahrazována národními jazyky jak v písních, tak i v dramatech,
protože se křesťanství postupně šíří do Evropy.
V období renesance
dochází k materiálnímu rozkvětu, což se promítlo i v hudbě.
Charakteristickým rysem hudby v této době je tzv. konsonantnost,
vzájemný vztah všech částí díla, které se vzájemně doplňují
a vytvářejí rovnováhu a harmonii. Vznikají označení pro výšky
hlasu: bas, tenor, alt, soprán. Dochází též k rozvoji
instrumentální hudby a vzniká vokální polyfonie. Nejvýznamnějším
církevním představitelem hudby v tomto období je Giovanni
Pierluigi da Palestrina. Jeho tvorba plnila definici církevní
hudby, byla prosta světské výrazovosti a dějovosti. Používá se
mnoho nástrojů, například housle, violoncello, kytara, harfa,
varhany, flétny, fagot, tympány...
V barokním období velmi
ovlivnila hudbu reformace a vznik nových církví. Důraz je kladen
na komunikaci s nevěřícími. Úkolem hudby je působit na
posluchače, přenášet pocity. Písně jsou zpěvné, líbivé a
srozumitelné. Vzniká opera. Duchovním protějškem opery je
oratorium. Zvláštním druhem oratoria jsou pašije, které
znázorňují velikonoční příběh. Nejvýznamnějším
skladatelem oratorií v tomto období je Georg Friedrich Händel.
Chrámová a světská hudba se vzájemně prolínají. Vzniká pojem
„parodiální mše“, kdy je mešní text zpíván „melodií se
světskými prvky“. Na tento jev zareagoval Tridentský koncil,
který se snažil odstranit z kostelů hudbu, která k varhanní
hře přidává něco „rozpustilého či laciného“.
V období klasicismu se těžiště hudebního
života začalo z chrámů přesouvat do divadel, koncertních síní,
kaváren a do přírody. Rozum, kritičnost, duchovní svoboda a
náboženská tolerance se snaží překonat tradice, náboženská
dogmata a autoritu církve či státu. Důraz je kladen na cit a vůli
člověka. Dochází k velkému rozvoji veřejných koncertů.
Nejvýznamnějšími skladateli této doby jsou bezpochyby J. Heydn,
W. A. Mozart a L. van Beethoven, kteří se také podíleli na
„rozvoji mešních kompozic“. V tomto období byl vynalezen
klasický klavír a dochází k popularizaci symfonické hudby,
včetně opery a oratorií.
V období romantismu je patrné vítězství citu a
fantazie nad rozumem. Duchovní hudba je obohacena novými
harmonickými a instrumentálními prostředky. Tvorba G. Verdiho či
A. Dvořáka je dobrým příkladem tohoto období. Boží přítomnost
je možno zakoušet živěji a opravdověji, ale hrozí zde nebezpečí
odvlečení pozornosti od Boha na virtuóznost a na osobnost člověka.
Proto papež vydává dokument, ve kterém zdůrazňuje, že
„chrámová hudba má být skromnou služebnicí církve“.
Neustálá snaha církve vracet „svou“ hudbu do podoby
gregoriánského chorálu a klasické polyfonie 16. století
způsobila, že se církevní hudba odtrhovala od současných
moderních proudů.
Ve 20. století díky velkému technickému rozvoji
a válečným konfliktům dochází k velkým posunům i v hudbě.
Vznikají styly jako je jazz, rock a další. Vzniká pojem
křesťanská populární hudba, jejímiž kořeny jsou černošské
duchovní písně zvané spirituály. Z nich se vyvinul gospel, který
se stal oblíbeným nejen mezi černochy. Slovo „gospel“ znamená
evangelium, dobrá zpráva. V gospelových písních je
vyjádřena radost nad vlastním obrácením, nad Boží láskou.
Používají se nástroje, jako je klavír, kytara a tamburína.
Nejvýznamnějším představitelem gospelu je Charles Albert
Tindley, v jehož skladbách nalézáme prvky jazzu a blues. Později
vzniká označení „církevní blues“. V roce 1969 se stává
slavným starý spirituál s novými aranžemi s názvem „Oh, Happy
Day“. Postupně vznikají nové hudební styly a nástroje, mezi
něž patří elektrická kytara, baskytara, piano či bicí. Vlivem
racionalismu se společnost odklání od duchovních hodnot a spíše
se začíná spoléhat na rozum a vědu. V takovém prostředí
vyrůstali otcové rock'n'rollu Elvis Presley či Jerry Lee Lewis.
Tehdejší zesvětštělá společnost nenabízela člověku odpověď
na duchovní otázky, tu se snažil přinést rock'n'rol. Rock'nroll
byl vzpourou proti všemu, proti materialismu i pokrytecké a
konzumní společnosti. Kritizoval křesťany, že sice mluvili o
Bohu, ale nežili podle své víry. Z rock'n'rollu se vyvinul
rock, později přišlo na scénu hnutí hippies. S těmito styly
byly spojeny drogy, lidé byli zranění životem, bez útěchy,
naděje a lásky. Vzrostl zájem o východní nauky, které byly, jak
se později ukázalo, jen záminkou pro získání vlivu nad lidmi.
Podobné to bylo i s okultismem.
Přesto existují svědectví hudebníků, kteří
se obrátili od svého hříšného způsobu života k Bohu. Larry
Norman byl průkopníkem používání rock'n'rolu k vyjádření své
víry. Vznikají další kapely, které svou tvorbou prezentují svůj
vztah s Bohem, například U2, Depeche Mode či Ressurrection Band. V
90. letech napomohly sdělovací prostředky křesťanské hudbě
tím, že interpretům daly prostor ve svých pořadech a článcích.
V dalších částech knihy „Křesťan a hudba“
autor pojednává o vlivu hudby na člověka, včetně výchovné
funkce hudby. Rozebírá pozitivní a negativní působení hudby. Je
jasné, že hudba se svými vlastnostmi se dá použít i pro léčebné
účely.
Klíčové pro výchovný efekt hudby je, jaký
životní styl vedou muzikanti. Obzvlášť pro mladé lidi se
členové z oblíbených kapel stávají vzory. To je výzva i pro
křesťanské umělce, aby se nestyděli za svou víru a usilovali o
co nejlepší kvalitu vztahu s Bohem i ve své tvorbě.
V praktické části autor odhaluje působivé
životopisy současných nejznámějších křesťanských interpretů
ze světové i české hudební scény. Největším objevem pro mě
byla rocková zpěvačka Krystal Meyers, které se též přezdívá
„křesťanská Avril Lavigne“. Doposud jsem o ní neslyšel.
„Její texty jsou prodchnuty vztahem k Bohu a jsou zaměřeny
především na problémy mladých teenagerů...“ píše autor
knihy.
V závěru si autor přeje, aby křesťanští
umělci byli opravdovým světlem a solí tomuto světu. S tím
nelze jinak než souhlasit. V práci je možno nalézt mnoho odkazů
na stránky hudebních skupin i různých projektů
souvisejících s hudbou.
Celkově kniha předčila má očekávání a
nenapadá mě, co bych jí mohl vytknout. Vřele ji doporučuji všem.
Pro mě se stala velkým přínosem, potěšením a příležitostí
k evangelizaci, když jsem si ji četl ve vlaku!
Závěrem cituji slova Krystal Meyers:
„Moje víra pro mě znamená všechno. Je to,
co jsem. Je základ všeho, co dělám. Ježíš Kristus je všechno.
Dal mi pokoj a radost, která je tak neskutečná, že o tom musím
zpívat. Vychází to z mé hudby. Musím předávat, v co věřím!“
Žádné komentáře:
Okomentovat
Všechno, co ti srdce káže,
piš do komentáře ;)