čtvrtek 21. března 2013

Poslední pokušení Ježíše Krista

Velikonoce jsou za dveřmi, většina školních prací odeslána, takže až teď, těsně před misijním výjezdem do Chorvatska, se dostávám k sepsání svých dojmů z filmu Poslední pokušení Ježíše Krista. Doporučil mi ho kolega z práce a zajímá ho, co na něj říkám. Tož, vzhůru do recenzování!

Podle mého názoru film vychází z předpokladu, že křesťané málo zdůrazňují Ježíšovo lidství, a tak se snímek tuto domněnku snaží napravit. Film vyvolal četné reakce z řad věřících i nevěřících. Podle ČSFD prý věřící hrozili bombovými atentáty na kina, kde se film měl promítat, jinde na internetu jsem našel, že věřící dokonce kina zapalovali. Ateisté naopak jásají nad tím, že konečně někdo natočil pravdivý film o Ježíšově životě, který "vyvrací zažitá křesťanská dogmata" (viz komentáře na ČSFD). Pochvalně se o filmu vyjádřil i známý český teolog Tomáš Halík. A taky jeden blogující katolík. Já mám z filmu smíšené pocity.

Na samém počátku filmu je řečeno, že se děj nezakládá na evangelijních zprávách. A skutečně, s evangelii má film velmi málo společného. Evangelia totiž na mnoha místech popisují Ježíše jako člověka - jako toho, kdo se raduje, pláče, rozčiluje, projevuje lítost a dokonce je i unavený. I když bych rád ocenil snahu filmu poukázat na Ježíšovo lidství, nemohu, protože Ježíš byl dokonalý člověk a zároveň dokonalý Bůh. A slabinou filmu je právě to, že se poukazem na Ježíšovo lidství snaží zpochybnit Ježíšovo božství a dokonce i jeho poslání. Z tohoto důvodu mě nepřesvědčuje, že autorův motiv zachytit Ježíšovo lidství je pravdivý. Spíše na mě film působí jako účelové zpochybnění Ježíšova učení i života s cílem zesměšnit křesťanství. Porovnám-li totiž klasické křesťanské pojetí lidské přirozenosti Ježíše s tím ve filmu, nemůžu s čistým svědomím říci, že jsou si blízká. Podle Bible Ježíš zůstal Bohem i po svém narození, rozhodl se však nepoužívat své božské vlastnosti. Všechny zázraky totiž dělal z moci Ducha svatého, aby dal svým učedníkům (křesťanům) příklad. Na rozdíl od jiných lidí Ježíš nikdy nezhřešil a toužil vždycky plnit vůli svého Otce. Pokud by toto neplatilo a Ježíš by jakkoliv selhal, nemohl by být Spasitelem a všichni křesťani by se mohli jít klouzat.

Ježíšova bezhříšnost a jeho poslušnost Otci je napadána v průběhu celého filmu. Například z rozhovoru s prostitutkou Marií vyplývá, že s ní měl poměr, z rozhovoru na poušti se zas dozvídáme, že nechce splnit své poslání, že svého nebeského Otce nenávidí. Jedinou motivací k poslušnosti je jeho strach. Ježíš prožívá halucinace, při svých kázáních je chvílemi nejistý, chvílemi působí namyšleně. Po rozhovoru se šíleným Janem Křtitelem dojde k závěru, že jeho posláním je politicky svrhnout Řím. Nakonec ale stejně skončí na kříži...

Velký prostor ve filmu dostává postava Jidáše, který se stal Ježíšovým nejbližším přítelem. Podle Ježíše má Jidáš těžší úkol, protože ho musí zradit, Ježíš jen bude trpět na kříži. Toto je rozhodně zajímavý postřeh!

Přestože si film nemůže dělat a ani nedělá nárok na historickou pravdivost, je zarážející, že spousta nekřesťanů se k tomuto filmu tak staví. Na druhou stranu ani křesťané, kteří údajně hrozili těmi bombovými útoky, se nezachovali zrovna nejlépe.

Navzdory všem nedostatkům má film i svá pozitiva. Asi nejsilnější stránkou filmu je jeho technické zpracování. Ve srovnání s jinými filmy o Ježíšově životě se mi toto zpracování líbí nejvíc. Obraz, hudba, kamera, střih, herecké výkony - takřka dokonalé! I když film trvá téměř 3 hodiny, má to spád. Dalším přínosem filmu je to, že motivuje diváka k zamyšlení nad křesťanstvím a náboženstvím jako takovým.

I když se film nestal mým oblíbeným a pravděpodobně si ho znovu nepustím, dávám mu 70 %. Pro seznámení s Ježíšovým lidstvím však doporučuji přečíst si evangelia.






6 komentářů:

  1. Jé, tu misii ti maličko závidim (ale neboj, budu z toho činit pokání) wooow! Ať vám Pán Ježíš moc žehná, pošle před váma svý anděly a vyzbrojí vás mocí z výsosti! Jen ať Boží království roste :)

    OdpovědětVymazat
  2. Teda, misie do Chorvatska! Modlím se za vás všechny, ať vás Bůh provází po celou dobu a žehná vám.;)

    OdpovědětVymazat
  3. Se znacnym zpozdenim, ale: Mily pane, kde jste videl tento film a dosel k zaveru, ze je to inspirovano knihou Paula Schradera? Ten byl scenaristou filmu, ale o Nikosu Kazantsakisovi jste zjevne nic neslysel. A zrejme jste ani nevidel film, nebot hned na zacatku filmu je z teto knihy "O televteos pirasmos" citovano. Kdybyste radsi nepsal na internet blbosti. To ze mate pocitact a klavesnici je bohuzel dost malo na to, abyste nadsene psal o cemkoli. A o vire uz vubec. Jeste zmatete lidi, co nevi vubec nic.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář. Je možné, že jsem se při zjišťování údajů o filmu z ČSFD přehlédl (autor, scénář), nebo byly tyto údaje nedávno pozměněny. Každopádně díky za upozornění, článek jsem upravil.

      Film jsem opravdu viděl, nezapomeňte, že kolega z práce chtěl znát můj názor, o který jsem se podělil i zde. Pokud skutečně víte o víře víc než já, rád se nechám poučit.

      Vymazat
    2. Nemel jsem v umyslu poucovat, mozna jsem se i v nastvanosti spatne vyjadril. Neni to "o vire" - te jsem se samozrejme nechtel dotknout (vazim si vasi viry), ale o biblicke historii a pripadne nekterych faktech. Literarne je to slabe napsano, lidove "neslany nemastny" nazor, navic s tim filmem a vasimi tvrzeni bych nakladal velmi opatrne. Nektere veci, o kterych mluvite tam tak, jak je vykladate, vubec nejsou.

      Vymazat
    3. Dobře, podívám se tedy na ten film znovu a znovu svůj názor formuluji. Dva roky od zhlédnutí je poměrně dlouhá doba na to, abych si pamatoval všechny detaily. Díky za komentář a těším se, jak to rozpitváme :) Přeji hezký den!

      Vymazat