Ačkoliv to tedy v češtině pěkně zní: křest → křesťan, označení pro křesťany není kvůli křtu, ale kvůli Ježíši Kristu, jak o tom můžeme číst v knize Skutků (řecky christos = Kristus, christianos = křesťan, kristovec), například tady:
A když ho nalezl, vzal ho s sebou do Antiochie. Pracovali spolu v tamější církvi po celý rok a vyučovali velké množství lidí; a právě v Antiochii byli učedníci poprvé nazváni křesťany. (Skutky 11,26)Jak se to má tedy se křty, resp. se křtem v Duchu svatém? Zatímco křest ve vodě je viditelné vyjádření odevzdání života Ježíši Kristu, křest v Duchu svatém vnese do života křesťana moc svědčit o Bohu ostatním lidem.
Křest v Duchu svatém je důležitá nauka Písma a my si nyní zodpovíme několik otázek týkajících se tohoto jevu:
- Kdo může být pokřtěn v Duchu
svatém?
- Je křest v
Duchu
svatém
součástí znovuzrození?
- Jaké jsou důsledky křtu v Duchu svatém?
Kdo může být pokřtěn v Duchu svatém?
Křest v Duchu svatém je dostupný úplně pro každého člověka,
Bůh nikomu nestraní (Skutky 10,34-35). Zároveň je to dar od Boha
(Skutky 10,45), nemůžeme si ho tedy ničím zasloužit nebo
vydobýt. Přijímá se vírou – aktivní poslušnou vírou v
Ježíše Krista. Takže ti, co nevěří (nechtějí věřit) v
Krista, nemohou tento dar přijmout. Ale mají tu možnost! (Odpověď
na to, co jim může bránit v obrácení, by vydala na další
článek, nicméně na mnohé jejich námitky jsem možná už
odpověděl v článku Co
mi vadí na křesťanství?)
A Petr se ujal slova: "Nyní skutečně vidím, že Bůh nikomu nestraní, ale v každém národě je mu milý ten, kdo se ho bojí a dělá, co je správné.“ (Sk 10,34-35)
Je křest v Duchu svatém součástí znovuzrození?
Nejprve si stručně vysvětlíme, co je to znovuzrození.
Intuitivně tušíme, že to znamená znovu se narodit. Možná se
někomu vybavuje fénix, pták z řecké mytologie, nebo třeba
reinkarnace v rámci východních náboženství. V křesťanství
však znovuzrození znamená udělení nadpřirozeného (Kristova)
života nově obrácenému. Zatímco obrácení člověka v sobě
obsahuje hlavně lidskou volbu (odvrácení se od hříchu = pokání,
obrácení se k Bohu = víra), znovuzrození je Božím tvůrčím
činem, narození shůry. Mravní zkaženost, jíž je hříšník
zotročen před svým obrácením, je nahrazena čistou
přirozeností, takže dotyčný může být uveden do Boží rodiny.
V tom spočívá nový život v Kristu (Menzies, 104).
Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je staré, pominulo, hle, je tu nové! (2. Korintským 5,17)Nyní, když víme, co je to znovuzrození, můžeme se zabývat vztahem mezi znovuzrozením a křtem v Duchu svatém. Existují 4 teologické pohledy (Horton, kapitola 13):
- Křest v Duchu svatém je součástí
znovuzrození bez speciálního důkazu
- Křest v Duchu svatém je
součástí znovuzrození a je vždy doprovázen mluvením v
jazycích jakožto speciálním důkazem
- Křest v Duchu svatém obvykle
přichází po znovuzrození, ale není doprovázen mluvením v
jazycích
- Křest v Duchu svatém obvykle
přichází po znovuzrození a je vždy doprovázen mluvením v
jazycích jakožto speciálním důkazem.
- Den Letnic (Skutky 2,1-13)
- Probuzení v Samaří (Skutky
8,4-19)
- Pavlova zkušenost (Skutky 9,1-19)
- Kornélius a ostatní pohané
(Skutky 10,44-48; 11,15-17)
- Věřící v Efezu (Skutky 19,1-7)
Jaké jsou důsledky křtu v Duchu svatém?
Na jednu stranu je smutné, že
se mezi křesťany najdou i tací, kteří se kvůli svému pochopení
křtu v Duchu svatém dokáží hádat a vzniká tím často hořkost
(Drápal, 4),
na druhou stranu se můžeme povznést nad černobílou teologii a
radovat se z toho, co křest v Duchu svatém způsobuje v životech
věřících.
V úvodu článku jsem napsal, že křest v Duchu svatém vnese do života křesťana moc svědčit o Bohu ostatním lidem. To je jeho hlavní cíl. Pán Ježíš to před svým nanebevstoupením říká svým učedníkům (Skutky 1,8):
V úvodu článku jsem napsal, že křest v Duchu svatém vnese do života křesťana moc svědčit o Bohu ostatním lidem. To je jeho hlavní cíl. Pán Ježíš to před svým nanebevstoupením říká svým učedníkům (Skutky 1,8):
"...ale dostanete sílu Ducha svatého, který na vás sestoupí, a budete mi svědky v Jeruzalémě a v celém Judsku, Samařsku a až na sám konec země."Konkrétně se tato síla (moc) Ducha svatého může projevovat v životech věřících následovně (Stamps, 1742):
- prorocké
výroky a chvály (Sk 2,4.17; 10,46; 1K 14,2)
- zvýšená
citlivost vůči hříchu, který Ducha svatého zarmucuje, zvýšené
hledání spravedlnosti, která se přizpůsobuje Kristu, i hlubší
vědomí Božího soudu nad vší bezbožností (J 16,8; Sk 1,8)
- život, který
oslavuje Ježíše Krista (J 16,13-14; Sk 4,33)
- nové vize,
perspektivy, plány (Sk 2,17)
- nějaký
projev rozmanitých darů Ducha svatého (1K 12,4-10)
- zvýšená
touha modlit se a přimlouvat (Sk 2,41-42; 3,1; 4,23-31; 6,4; 10,9;
Ř 8,26)
- prohloubená
láska k Božímu slovu a jeho pochopení (J 16,13; Sk 2,42)
- zesílené
uvědomování Boha jakožto Otce (Sk 1,4; Ř 8,15; Ga 4,6)
Závěr
Ukázali jsme si, že křest
v Duchu svatém je pro každého člověka, který
se touží setkávat s Bohem a naplňovat jeho vůli. Když
se totiž člověk obrátí k Bohu a prožije znovuzrození, musí
čelit opozici okolí, protože aktivní
víra v Ježíše Krista vždycky vyvolá nějakou reakci – buď
pozitivní, nebo negativní. Většinou však negativní. S tím však
Pán Ježíš počítá, proto své následovníky křtí v Duchu
svatém, aby měli zmocnění svědčit navzdory okolnostem. A to
nejen slovy, ale celým svým životem!
Zaposlouchejte se do písničky, která pojednává o “metalové explozi”, když se někde zmíníte o Ježíši, a o naději, kterou v něm mají ti, kdo mu důvěřují.
Zažili jste někdy ve svých rozhovorech tu “metalovou explozi”?
Zaposlouchejte se do písničky, která pojednává o “metalové explozi”, když se někde zmíníte o Ježíši, a o naději, kterou v něm mají ti, kdo mu důvěřují.
Zažili jste někdy ve svých rozhovorech tu “metalovou explozi”?
Bibliografie
DRÁPAL, Dan. Jak
je to se křtem v Duchu?. 1. vyd.
Praha: KMS, 2006, 56 s. ISBN 80-864-4942-4.
HORTON, Stanley M. Systematická teologie. 1. české vyd. Překlad Jiří Hedánek. Albrechtice: Křesťanský život, c2001, 739 s. ISBN 80-711-2069-3.
MENZIES, William W a Stanley M HORTON. Biblické doktríny z letniční perspektivy. 1. české vyd. Albrechtice: Křesťanský život, c2012, 278 s. ISBN 978-80-7112-164-0.
STAMPS, Donald S. Studijní Bible s výkladovými poznámkami. Sprinfield, Missouri, U.S.A: Life Publisher International, 2009. ISBN 978-0-7361-0419-9.
HORTON, Stanley M. Systematická teologie. 1. české vyd. Překlad Jiří Hedánek. Albrechtice: Křesťanský život, c2001, 739 s. ISBN 80-711-2069-3.
MENZIES, William W a Stanley M HORTON. Biblické doktríny z letniční perspektivy. 1. české vyd. Albrechtice: Křesťanský život, c2012, 278 s. ISBN 978-80-7112-164-0.
STAMPS, Donald S. Studijní Bible s výkladovými poznámkami. Sprinfield, Missouri, U.S.A: Life Publisher International, 2009. ISBN 978-0-7361-0419-9.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Všechno, co ti srdce káže,
piš do komentáře ;)